pb.pl
w schowku Tylko dla zalogowanych czytelników
zaloguj się
lub zarejestruj
dodaj do schowka

Od 2017 r. możliwe rewolucyjne zmiany w działalności stoczni

KUP LICENCJĘ
DI, PAP
Pin It email print

W 2017 r. może wejść w życie ustawa wprowadzająca duże zmiany w zakresie podatków VAT i CIT w polskich stoczniach. Jej celem jest aktywizacja polskiego przemysłu ciężkiego i maszynowego. Przedstawiciele stoczni pozytywnie oceniają proponowane rozwiązania.

 

Notowania

euro

Założenia do ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i produkcji komplementarnej wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Paweł Brzezicki przedstawił przedstawicielom sektora stoczniowego podczas spotkania w Gdańskim Klubie Biznesu.

Wiceminister tłumaczył, że "celem proponowanej ustawy jest - poprzez wzmocnienie produkcji stoczniowej - uruchomienie całego łańcucha dostawców czyli wszystkich przemysłów w Polsce produkujących dla przemysłu okrętowego". "Oznacza to de facto aktywizację wszystkich przemysłów, ciężkiego i maszynowego" - dodał.

Zmiany mogące mieć największy wpływ na działalność stoczni mają dotyczyć VAT czyli podatku od towarów i usług. "Założeniem ustawy jest uzyskanie przedmiotowego i podmiotowego zwolnienia od płatności VAT dla stoczni" - wyjaśnił. Wiceminister tłumaczył, że "chodzi o to, żeby stocznie mogły kupować wyposażenie statku (materiały, sprzęt - PAP) od firm polskich nie płacąc podatku VAT, który później i tak jest im zwracany".

Przekonywał, że proponowane rozwiązanie "daje szansę racjonalnemu przedsiębiorcy zaoszczędzenie kosztów finansowania jednej czwartej budowy statku, zwalnia kapitał obrotowy w przemyśle stoczniowym". Uważa on, że "daje to szansę na osiągnięcie rentowności" i jest przekonany, że "budżet na tym nie straci, ponieważ statek i tak sprzedawany jest bez VAT".

Według Brzezickiego proponowane zmiany podatkowe, "to nie jest pomoc publiczna sensu stricto, bo statek w momencie sprzedaży jest zwolniony z podatku". Wiceminister na dziś "nie widzi zagrożeń" ze strony Komisji Europejskiej, która np. mogłaby proponowane zmiany uznać za niedozwoloną pomoc publiczną.

Oczekuje, że efekty ekonomiczne wprowadzonych przepisów, w przypadku niektórych firm, jak np. Gdańskiej Stoczni Remontowej, biur projektowych "mogą być odczuwalne od razu". Ocenił, że "stocznie, które są zapóźnione, zaczną się podnosić wiosną 2018 roku".

Podał, że ze względu na cykle koniunkturalne, którym stocznie bardzo podlegają, ustawa może umożliwić przedsiębiorstwu wybór (na trzy lata) czy chce płacić podatek dochodowy od osób prawnych CIT czy zryczałtowany podatek od wartości sprzedanej produkcji w wysokości 1 proc. "To daje możliwość zaplanowania podatku" - tłumaczył.

Wiceminister podał, że założenia ustawy przewidują też możliwość tworzenia specjalnych podstref ekonomicznych oraz wsparcia dla szkolnictwa zawodowego.

Brzezicki zaznaczył, że przemysły ciężkie i maszynowe, w tym stocznie mają być również stymulowane przez planowane zamówienia przemysłu zbrojeniowego.

Piotr Soyka, Prezes Grupy Kapitałowej Remontowa Holding SA (największej grupy stoczniowej w Polsce) ocenił, że "jest to pierwszy projekt +w duchu gospodarki wolnorynkowej+". Zwrócił uwagę, że ustawa powinna obejmować nie tylko budowę statków, ale też duże, długotrwałe i skomplikowane przebudowy np. platform wiertniczych.

Dyrektor związku pracodawców Forum Okrętowe Jerzy Czuczman ocenił, że dzięki proponowanym rozwiązaniom "rzeczywiście może wzrosnąć konkurencyjność polskiego przemysłu stoczniowego". Zwrócił uwagę, że proponowane założenia są, jak określił, "neutralne własnościowo". „To byłby typowy mechanizm rynkowy, podobny do stosowanych w krajach europejskich i jest to droga w dobrym kierunku" - ocenił.

Prezes zarządu Remontowej Shipbuilding, Andrzej Wojtkiewicz wskazał, że proponowane rozwiązania mogłyby być wsparciem do zainicjowania rozwoju na terenach, które kiedyś były wielkimi stoczniami, jak i dla firm, które obecnie dobrze sobie radzą na rynku i mają utrwaloną pozycję.

Brzezicki uważa, że ustawa może wejść w życie dopiero od 2017 roku; w tym roku ma być procedowana. Projekt niedługo ma być wpisany do planu pracy Rady Ministrów. Później ma być poddany m.in. konsultacjom społecznym.

Pytany o kondycję polskiego przemysłu stoczniowego Brzezicki powiedział, że "jest bardzo zróżnicowana". Ocenił, że "stocznie w Szczecinie są mniej zaawansowane od stoczni w Trójmieście; high tech występuje tylko w Gdańskiej Stoczni Remontowej". Zaznaczył, że "tylko wolumen jest mały, bo w tej chwili wszystkie przychody z polskich stoczni to jest tylko ułamek tego, kiedy istniały trzy duże stocznie produkcyjne". Przyznał, że obecnie działające, mniejsze stocznie "odnoszą sukcesy, to jest wysoka jakość".

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu izamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Regulaminie Korzystania z Serwisu. Zapoznaj się z regulaminem.

Teksty Polskiej Agencji Prasowej

Komentarze

Wiadomości dnia na Logistyka.pb.pl


News

Kontrakty terminowe na WIG20 na wtorek,...

Kontrakty terminowe na...
News

Warszawa 1944, Polska 2016

Co roku w okolicach lipca...
News

Przyczyny inne, ale znowu terror

Dramat w Monachium, ale...
News

CHF – czy zdrowy rozsądek wygra?

Mam znajomych, całkiem...
News

Kontrakty terminowe na WIG20 na...

Kontrakty terminowe na...
News

Tak straszno, że aż śmieszno

Nicolas Winding Refn,...
News

Tabloidowa polityka PiS

Dwie okładki w taboidach, słowa „skandal” i „koryto+”...
News

Oddolny projekt V4 zaskoczy UE

Najmocniejsze spoiwo V4,...
Najlepsze blogi o biznesie

Wideo »

Nowy fotel biurowy RS jest w zasadzie sportowym siedzeniem, które znaleźć można w różnych wersjach kultowego modelu 911, ale zaprojektowanym do użycia w pomieszczeniach. Fotel jest elektrycznie regulowany, obity skórą Alcantra i ma wytłoczony emblemat niemieckiej marki.  

Portal worldcarfans.com informuje, że potencjalni nabywcy muszą się liczyć z wydatkiem rzędu 6750 USD, czyli w przeliczeniu na polską walutę około 25 tys. złotych.

Porsche zmieni twoje biuro (WIDEO)

Sekcje

Oferty Pulsu Biznesu