pb.pl
w schowku Tylko dla zalogowanych czytelników
zaloguj się
lub zarejestruj
dodaj do schowka

Kanał przez Mierzeję Wiślaną może być oddany do użytku do 2022 r.

KUP LICENCJĘ
PAP
Pin It email print

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną może być oddany do eksploatacji w latach 2021-2022 - podano w Gdyni po posiedzeniu sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Koszt realizacji inwestycji szacowany jest na ok. 656 mln zł.

 

Notowania

euro, SWIECIE

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma połączyć Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Plany zakładają, że będzie miał 1,1 km długości i 5 metrów głębokości. Dotychczasowe analizy wykazują, że najkorzystniejsza lokalizacja przekopu jest w Nowym Świecie.

Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, Marek Gróbarczyk podczas konferencji prasowej w poniedziałek w Gdyni, po posiedzeniu sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej powiedział, że kanał może być oddany do użytku w latach 2021-2022. "2021-2022 tak to jest ujęte ale to wszystko jest zdeterminowane tym pierwszym etapem przygotowania projektu czyli przygotowaniem raportu oddziaływania na środowisko, projektu i studium wykonalności co jest nieodzowne do uzyskania pozwolenia na budowę" - tłumaczył.

Gróbarczyk ocenił, że "samo wykonanie nie będzie nastręczało aż tak dużo problemów dlatego cały proces jest uzależniony od pierwszej części projektowej i dokumentacyjnej". "Zakładamy, że ten pierwszy okres realizacji projektu potrwa dwa lata, ale jesteśmy w stanie realnie skrócić go do roku, przy czym ostateczne decyzje zostaną podjęte po przyjęciu raportu oddziaływania na środowisko" - tłumaczył.

Poinformował, że obecnie prowadzone są szczegółowe uzgodnienia z Komisją Europejską w tej sprawie. "Podczas wizyty Komisarza UE ds. środowiska, gospodarki morskiej i rybołówstwa Karmenu Vella w styczniu w Polsce ustaliliśmy, że stworzymy zespół bilateralny do rozwiązywania wszelkich nieścisłości zw. z realizacją przedsięwzięcia" - podał. Powiedział, że najbliższe spotkanie ma się odbyć 8 marca. "Zintensyfikowaliśmy rozmowy z KE w obszarze uzgodnień międzyresortowych ażeby w tym roku rozpocząć już inwestowanie" - dodał.

Mówiąc o korzyściach dla Polski wynikających z budowy kanału Gróbarczyk przyznał, że "projekt zakłada, że cała Polska wschodnia i środkowa będzie korzystała z tego portu (w Elblągu - PAP) jak również cały obszar związany z nowo projektowanym korytarzem Via Carpatia (droga ekspresowa - PAP)". Ocenił, że "te możliwości rozciągają się przede wszystkim o naszych wschodnich sąsiadów i tutaj już mamy umówionych kilka spotkań z Ukrainą, która jest żywo zainteresowana propozycjami jeśli chodzi o port w Elblągu".

Przewodnicząca sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Dorota Arciszewska-Mielewczyk dodała, że "tutaj wchodzą w grę też względy bezpieczeństwa, to co się działo w Rosji, to co się dzieje w Kaliningradzie więc dla nas to jest priorytet".

Oceniła, że korzyści z użytkowania kanału zrekompensują koszty jego budowy i utrzymania. Prognozuje się, że zwrot kosztów budowy może nastąpić w 2045 roku. "To na pewno w rachunku ciągnionym się opłaca" - podkreśliła.

Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, dyrektor ds. technicznych Urzędu Morskiego w Gdyni podczas posiedzenia komisji podała, że planowane jest rozpoczęcie budowy w 2018 roku. Poinformowała, że w ramach inwestycji zbudowane mają być dwa mosty zwodzone, które mają zapewnić stały ruch pojazdów. Poinformowała, że dzięki przekopowi droga morska relacji Elbląg-Trójmiasto skróci się o 52 mile morskie. "To skrócenie drogi wodnej daje bardzo duże oszczędności na tym odcinku i to też powoduje, że projekt broni się pod względem ekonomicznym" - dodała.

Poinformowała, że koszt budowy kanału to ok. 656 mln zł. "Mamy szansę, że przy zwiększeniu przeładunków portu Elbląg (dzięki budowie kanału) do 3,5 mln ton do 2045 r. ekonomicznie to przedsięwzięcie się zwróci" - tłumaczyła. Podała, że roczny koszt utrzymania kanału szacowany jest na 4-6 mln zł i byłyby to głównie koszty pogłębień.

Dzięki budowie kanału do portu w Elblągu mają wpływać statki o zanurzeniu 4 metrów, dł. 100 m i szerokości 20 m.

Prezydent Elbląga, Witold Wróblewski podczas posiedzenia komisji podkreślił, że kanał przez Mierzeję Wiślaną ma strategiczne znaczenie nie tylko dla Elbląga ale również dla całego basenu Zalewu Wiślanego, dla wielu portów np. Krynicy Morskiej i Tolkmicka.

"Przekop (tor żeglugowy) przez Mierzeję Wiślaną to priorytet, który już przyjęliśmy w 2007 r. i nic od tego czasu się nie zmieniło" - podkreślił minister Gróbarczyk w Gdyni.

 

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu izamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Regulaminie Korzystania z Serwisu. Zapoznaj się z regulaminem.

Teksty Polskiej Agencji Prasowej

1 Komentarze

Hagen 2016-02-22

Projekt intelektualnie bije nawet lotnisko w Radomiu, jaki sens budować kanał dla zadupia jakim jest Elbląg, przecież tam i tak nie płyną większe jednostki, a odległość od portów trójmiasta to 100 km. Czy ja jestem taki głupi, że nie rozumiem celów tej inwestycji, czy politycy powariowali ?

Wiadomości dnia na Logistyka.pb.pl


News

Nie ma mocnych na dolara? Jest

Słaby złoty i...
News

Co Chińczyk Polakowi chciałby pokazać

Gdyby nie koleżanka, tego...
News

Światowy Dzień Mleka

Środa: słówko na dziś. Czyta Kevin Aiston
News

Przekop Mierzei Wiślanej – szansa i...

Marzący o przekopie Elbląg...
News

Kontrakty terminowe na WIG20 na środę,...

Kontrakty terminowe na...
News

Dobra zmiana może liczyć tylko na… Donalda...

Konstruktywne rozmowy...
News

Kulisy sprzedaży w bankowości, czyli...

Od kilku tygodni na...
News

Kontrakty terminowe na WIG20 na wtorek,...

Kontrakty terminowe na...
Najlepsze blogi o biznesie

Wideo »

Nowy fotel biurowy RS jest w zasadzie sportowym siedzeniem, które znaleźć można w różnych wersjach kultowego modelu 911, ale zaprojektowanym do użycia w pomieszczeniach. Fotel jest elektrycznie regulowany, obity skórą Alcantra i ma wytłoczony emblemat niemieckiej marki.  

Portal worldcarfans.com informuje, że potencjalni nabywcy muszą się liczyć z wydatkiem rzędu 6750 USD, czyli w przeliczeniu na polską walutę około 25 tys. złotych.

Porsche zmieni twoje biuro (WIDEO)

Sekcje

Oferty Pulsu Biznesu