pb.pl
w schowku Tylko dla zalogowanych czytelników
zaloguj się
lub zarejestruj
dodaj do schowka

Gliwice chcą rozbudować swoje lotnisko

KUP LICENCJĘ
DI, PAP
Pin It email print

Kosztem ok. 19 mln zł Gliwice planują rozbudować swoje lotnisko. Obecnie służy ono miejscowemu aeroklubowi do celów sportowych. Po rozbudowie ma zyskać status lotniska publicznego i dodatkowo przyjmować ruch biznesowy oraz mały ruch cargo.

 

„Po rozbudowie lotnisko będzie służyć inwestorom jako baza dla air taxi – powietrznych taksówek, czy dla małego ruchu cargo, którego przyjmowanie może się nie opłacać większym portom. Z analizy ekonomiczno-gospodarczej, którą przeprowadziliśmy wynika, że rynek general aviation (ruch lotniczy z wyłączeniem lotów rozkładowych i wojskowych – PAP) będzie się rozwijał, że jest deficyt takich usług” – powiedział PAP specjalista z Wydziału Rozwoju Miasta Urzędu Miejskiego Marcin Czyż.

Obecnie lotnisko dysponuje jedynie trawiastym pasem startowym, z którego nie da się korzystać przy złej pogodzie. Plany modernizacji obejmują m.in. budowę utwardzonego 900-metrowego pasa startowego i drogi startowej, drogi kołowania, płyty postojowej, kontenerowej stacji paliw, hangaru postojowego oraz postojowo-obsługowego. Konieczne będzie też wybudowanie parkingów i dróg dojazdowych. Po modernizacji lotnisko ma zyskać status lotniska publicznego o ograniczonej certyfikacji.

Jak poinformował Marcin Czyż, na ten rok zaplanowano prace nad niezbędną dokumentacją, prace budowlane powinny rozpocząć się w przyszłym roku, a zakończyć – w 2018 r. Szacowany koszt przedsięwzięcia to 19 mln zł. Uwzględniono je w przyjętej przez radę miasta wieloletniej prognozie finansowej na lata 2016–2020. Na ten rok zaplanowano prace o wartości 2,7 mln zł, na dwa kolejne – po 8 mln zł.

Gliwickie lotnisko ma powierzchnię blisko 88 hektarów. Jego atutem jest duża koncentracja w okolicy specjalistycznych usług dla małych samolotów i bliskość centrum Nowe Gliwice, w którym działają firmy sektora nowych technologii. Gliwice są też dobrze skomunikowane – znajduje się tu węzeł autostrad A1 i A4, właśnie oddano też do użytku gliwicki odcinek Drogowej Trasy Średnicowej, przebiegającej przez miasta aglomeracji górnośląskiej aż do Katowic.

Lotnisko ma już 100 lat – zaczęło działać w 1916 r. Ówczesne niemieckie władze widziały jego rolę jako głównego portu lotniczego Górnego Śląska. Od 1925 r. działała na nim stacja meteo, na wyposażeniu był też samolot meteorologiczny. W 1927 r. uruchomiono regularne loty do Wiednia, Warszawy, Gdańska i Lipska.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu izamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Regulaminie Korzystania z Serwisu. Zapoznaj się z regulaminem.

Teksty Polskiej Agencji Prasowej

2 Komentarze

esbek 2016-03-28

Sołtys Gliwic już znalazł kolejną inwestycję na którą będzie wydawał publiczne pieniądze. Najpierw hala widowiskowa a tera lotnisko. A może zadbałby o miasto a nie bawił się w fajerwerki.

Karbinadel 2016-03-29

Na pewno ma to większy sens niż lotnisko pasażerskie w Radomiu czy Gdyni

Wiadomości dnia na Logistyka.pb.pl


News

Jednolity Plik Kontrolny i Konstytucja dla...

Rząd Prawa i...
News

Statystyki przeciw kalkulacjom władzy

Od 1 stycznia 2018 r....
News

Kontrakty terminowe na WIG20 na czwartek,...

Kontrakty terminowe na...
News

Hity ministra Tchórzewskiego

Minister Tchórzewski...
News

Korporacyjne zwierzęta w betonowej dżungli –...

Środa: słówko na dziś....
News

Niechby brexit się rozstrzygnął

W odróżnieniu od...
News

Kontrakty terminowe na WIG20 na środę,...

Kontrakty terminowe na...
News

Referendum to zawsze ryzyko

Przez kilkadziesiąt lat,...
Najlepsze blogi o biznesie


Wideorelacja z XIII Forum Polskich Menedżerów Logistyki

Wideo »

Nowy fotel biurowy RS jest w zasadzie sportowym siedzeniem, które znaleźć można w różnych wersjach kultowego modelu 911, ale zaprojektowanym do użycia w pomieszczeniach. Fotel jest elektrycznie regulowany, obity skórą Alcantra i ma wytłoczony emblemat niemieckiej marki.  

Portal worldcarfans.com informuje, że potencjalni nabywcy muszą się liczyć z wydatkiem rzędu 6750 USD, czyli w przeliczeniu na polską walutę około 25 tys. złotych.

Porsche zmieni twoje biuro (WIDEO)

Sekcje

Oferty Pulsu Biznesu